perjantai 9. syyskuuta 2016

Mikä sitten meni pieleen?


Ärsyttää ja harmittaa kirjoittaa tänne hyvän mielen blogiin yhtään mitään negatiivista, mutta arvostan sen verran laatua ja hyvää asiakaspalvelua, että jos koen tulleeni väärin kohdelluksi tai törmään muuten vain huonoon asenteeseen, tuon sen varmasti ilmi ihan jo varoituksena muille asiakkaille, jotta tietävät kiertää kyseisen palveluntarjoajan kaukaa.

Mainittakoon vielä sen verran, että olen itse tehnyt paljon asiakaspalvelutyötä ja kokenut todellakin sen hyvät ja huonot puolet, joten mielestäni minulta asiakkaan roolissa löytyy varmasti ymmärrystä ja sydäntä, mutta osaan takuulla vaatia myös niitä perusasioita, mitä hyvään asiakaspalveluun kuuluu. Tämä kilometriavautuminen on kirjoitettu omasta näkökulmastani sekä omien, että häävieraiden kokemusten pohjalta.

Se meidän DJ ei sitten ollutkaan ihan nappivalinta. Varasin hänet hyvissä ajoin turkulaisen Ohjelmatoimisto StarPointin kautta ajatuksella, ettei ohjelmatoimisto voi pitää listoillaan huonosti hommiaan hoitavia artisteja. Toisin sanoen luulin, että tällä tavoin varmistun myös ammattitaitoisesta henkilöstä meidän juhliin.

Yhteydenpito ohjelmatoimiston kanssa sujui hyvin ja sieltä ilmoitettiin, että DJ on minuun hyvissä ajoin yhteydessä ennen häitä, joten minulla oli kaiken kaikkiaan luottavainen fiilis tästä kuviosta. DJ:n piti soittaa häätanssibiisimme ja koska se ei ollut aivan sieltä tavallisimmasta päästä, halusin ottaa häneen heti yhteyttä siitä, että kappaleen soittaminen myös varmasti onnistuisi. Lisäksi meillä oli se suunnittelupalaveri juhlapaikalla, joten ajattelin kysyä häneltä etukäteen, mitä asioita minun kannattaisi selvittää tilasta samalla kertaa, jotta hänen oma työskentelynsä olisi mahdollisimman vaivatonta sitten siellä juhlissa.

En saanut häneltä yhteydenottooni viikkoihin mitään vastausta, joten ensimmäiset epäilykset alkoivat hiipiä mielen päälle, jolloin pyysin myös ohjelmatoimistolta nähtäville jotain materiaalia DJ:sta työnsä ääressä. Sain kuitenkin jälleen toimistosta nopean ja rauhoittavan vastauksen, minkä lisäksi DJ myös soitti minulle, joten sain itseni jälleen vakuuttuneeksi siitä, että kaikki on ihan hyvin.

Seuraavan kerran otin DJ:hin yhteyttä kun aloimme harjoittelemaan hääkappaleen tanssimista, koska halusin varmistua siitä, että meillä molemmilla on varmasti sama versio biisistä. Sain vastaukseksi yhden lauseen, johon oli juuri ja juuri muistettu laittaa piste loppuun. Aloin myös kiinnittää huomiota siihen, ettei kaikkiin asioihini vastattu tai kommentoitu, mitä olin kirjoittanut viestiin, mutta kuittasin tämän sillä, että kaikki eivät nyt vain ole yhtä taitavia asiakaspalvelun ja sähköpostin kanssa ja että onhan hänet tosiaan palkattu ohjelmatoimiston kautta, eikä millään lehti-ilmoituksella.

Laitoin uuden viestin vasta, kun halusin infota DJ:ta hääpäivän ohjelmasta ja aikataulusta hänen kohdallaan sekä kerroin ensimmäisen kerran hieman tarkemmin musiikkitoiveista. Pyysin, että kappaleet koostuisivat menevästä funkista, hyvän mielen positiivisesta elektronisesta tanssipopista sekä heitin vielä muutamia artistiesimerkkejäkin perään. Lisäksi kerroin, että emme pidä viimeisimmästä listahittimusiikista, kuten suomipopista ja -räpistä. Luulin todellakin vilpittömästi, että nämä toiveet riittäisivät soittolistan kasaamiseen. Pyysin myös saada nähdä ennakkoon soittolistaa, jonka siis edelleen oletin hänen ammattilaisena kasaavan valmiiksi.

En saanut mitään vastausta, joten otin jälleen jo melko epäluuloisena yhteyttä ohjelmatoimistoon, josta yhteydenpito hoidettiin jälleen hyvin ja mallikkaasti heidän osaltaan. Myös DJ vaivautui koneen ääreen ilmoittamaan, että on ollut lomalla ja laitoin hänelle uudestaan musatoiveet sekä pyynnön nähdä sen soittolista, joihin kumpaankaan en saanut mitään kommenttia takaisin, että herran haltuun. Yritin vielä valaa uskoa itseeni sillä, että kyseessä oli vain musiikin soittaminen loppuillan muutamille tunneille. Mikä siinä voisi mennä niin pahasti metsään?

Hääpäivänä DJ:n kunniaksi on sanottava se, että hän saapui ajoissa paikalle ja toi äänentoistovehkeet mukanaan sekä soitti häätanssikappaleemme kuten pitikin. Edelleen iso kiitos siitä, nimittäin voin sanoa, että muussa tapauksessa itku ei olisi ollut kaukana! :)

Mikä sitten meni pieleen? Häätanssin jälkeen DJ alkoi soittaa rauhallista paritanssimusiikkia, mikä oli mielestäni ihan ok, koska se jatkoi hyvin ensimmäisen kappaleen teemaa. Jossain vaiheessa aloin kuitenkin ihmettelemään, missä se toivomani funk ja elektropoppi oikein viipyi, joten kävin DJ:n pöydän luona muistuttamassa, että voitaisiin pikkuhiljaa siirtyä siihen musiikkiin, mistä oli puhe. Kiinnitin myös huomiota siihen, että pöydällä oli iso salkullinen CD-levyjä, että mitähän ihmettä näin 2000-luvulla?

Siirryimme kuitenkin jonnekin mystiselle 80-luvulle enkä tunnistanut varmaan yhtäkään kappaletta, joita kajareista kajahteli. Kun kuulin Abban Dancing Queeniin, aloin jo hieman hermostua ja kehoitin toistamiseen siirtymään esittämiimme musiikkigenreen ja -toiveisiin. Vastaukseksi sain huokailua, silmien pyörittämistä ja talk to my hand-eleitä. Kaikki tuntui olevan niin kovin haastavaa ja ahdistavaa hänelle.

En ollut uskoa tätä kaikkea todeksi ja minä kun koetin aina pelata niin varman päällä, ettei yhtäkään katastrofia pääsisi lipsahtamaan meidän juhliin! Kaiken kukkuraksi minä sekä useampi vieraista pani merkille, että DJ:n pöytä alkoi olla tyhjän oloinen kun itse artisti kuulemma vieraili tupakkapaikalla ja kävi aina juoksujalkaa vaihtamassa CD:tä, kun edellinen kappale oli loppumaisillaan...

Nielin pettymykseni jotenkuten ja päätin yrittää jammailla mukana siitäkin huolimatta, että halusin vain repiä johdot seinästä ja virittää miehen läppäriltä Spotify-listaa tilalle, mutta en halunnut pilata yhtään enempää muiden ja omaa juhlafiilistä. Ihanat ystäväni kävivät esittämässä myös musiikkitoiveita, joista ilmeisesti osa onnistuttiin toteuttamaankin.

 Viimeinen niitti oli kuitenkin se, kun tein ohjelmatoimistolle reklamaation pieleen menneestä keikasta. Toin viestissäni kaikki hyvin sujuneet asiat esiin ja koetin mahdollisimman rehellisesti, asiallisesti, kattavasti ja perustellusti kertoa, miksi kaikki muu menikin mielestämme huonosti. Lähetin esimerkiksi koko sähköpostiketjun alusta loppuun heille luettavaksi, mikä toi varmasti konkreettisesti esiin sen, mitä ajoin takaa.

Vastaukseksi sain kerta toisensa jälkeen, että kirjoitan kamalan pitkiä viestejä ja minulle jankattiin, että minun pitäisi toimittaa heille soittolista nähtäväksi, minkä lisäksi kaikki huomioni ja esille tuomani asiat sivuutettiin niitä kertaakaan kommentoimatta. Ohjelmatoimiston vastauksista sain nopeasti sellaisen mielikuvan, että he ottivat palautteeni henkilökohtaisesti, asettuivat puolustusasemiin ja koettivat löytää mahdollisimman paljon vikaa minusta. Että anteeksi mitä?

Vielä nykypäivänäkin Suomesta löytyy siis yrityksiä, jotka eivät ole opetelleet asiakaspalvelun ensimmäistäkään aakkosta! Ihan vinkkinä teille kaikille muillekin, että yleensä asiakas leppyy helpoiten, kun asetutaan hänen puolelleen, osoitetaan myötätuntoa ja ollaan aidosti pahoillaan siitä, että kokemuksesta jäi huono fiilis. Tämänkin postauksen sisältö olisi siis voinut olla hieman erilainen...

Sen sijaan DJ liittyi mukaan keskusteluun ja väitti minun mm. häirinneen häntä, olleeni hysteerinen ja kuulemma hän piti ensimmäisen kerran työssään taukoa vasta myöhään illalla, mitkä ovat mielestäni kaikki valetta. Lisäksi minulle vihjailtiin rivien välistä olleeni heille hankala asiakas ja työllistäneen heitä paljon tämän yhden keikan takia. Kuulemma minua olisi pitänyt laskuttaa lisää siitä kaikesta vaivasta, mitä yhteydenottoni olivat heille aiheuttaneet. Kirsikkana kakun päällä ja asian ratkaisuna ohjelmatoimisto jätti vastaamatta viimeisimpään viestiini kokonaan.


Että miten meni noin niin kuin omasta mielestä? :D

En tiedä olenko aivan uskomattoman vaativa asiakas, jos olen sähköposteillani halunnut auttaa ja helpottaa DJ:n työtä, pyytänyt sellaista informaatiota kuten häätanssibiisin tietoja, soittolistaa ja esittänyt musiikkitoiveita, näitä kahta jälkimmäistä jopa kahteen kertaan, jotka mielestäni kuuluvat DJ:n työnkuvaan ja olisi suhteellisen helppo toimittaa asiakkaalle. Lisäksi, jos asiakas ei toimita DJ:lle jotain materiaalia, mitä hän tarvitsee keikalleen, niin mielestäni on hänen velvollisuutensa ottaa asiakkaaseen yhteyttä ja pyytää niitä tarvittavia tietoja. En voi olla ajatustenlukija.

Toisekseen, jos asiakkaan esittämiin asioihin ja kysymyksiin ei vastata ollenkaan, niin mitäpä luulette, kuinka luottavainen ja hyvä fiilis hänelle jää siitä, että hommat hoituvat? On hyvin todennäköistä, että asiakas on uudestaan yhteydessä, mikä tottakai työllistää enemmän kuin että jos siihen ensimmäiseen viestiin olisi vastattu kerralla kattavasti. Minulle myös luvattiin, että DJ on minuun hyvissä ajoin yhteydessä ennen keikkaa, mutta hän ei kertaakaan, ei kertaakaan laittanut minulle viestiä, vaan minun piti hoitaa kaikki yhteydenpito itse alusta loppuun. Mitä jupakasta kertoo myös se, että nämä kaikki aiemmin mainitsemani pointit jätettiin reklamaation käsittelyn yhteydessä täysin huomiotta?

Kaiken kaikkiaan minulle jäi sellainen fiilis, että DJ ei ollut valmistautunut keikkaan mitenkään, mistä kertoo paikalle raahattu CD-röykkiökin. Mielestäni annettujen toiveiden perusteella ammattitaitoisen kaverin olisi pitänyt osata kasata soittolista edes sinne päin. Hän yritti mennä sieltä, mistä aita on matalin ja hätääntyi kun B-luokan poppi ei kelvannutkaan meille. Ilmeisesti yksityishenkilön tilaisuuksista ei makseta kovin hyvin, joten niihin panostetaan myös mahdollisimman vähän?

Vielä lopuksi, kokemuksen syvällä rintaäänellä, haluan tuoda esiin muutamia vinkkejä, joiden avulla toivottavasti kaikki muut löytävät onnistuneesti hyvän DJ:n/artistin omiin juhliinsa:

1. Pyydä saada nähtäville esim. jokin videopätkä DJ:sta työnsä äärellä. Hälytyskellojen kannattaisi alkaa soimaan, jos tällaista materiaalia ei ole.
2. Pyydä saada nähdä ennen juhlia valmis soittolista mistä näkee, että se on mietitty toiveiden mukaan alusta loppuun.
3. Jos yhteydenpito tuntuu tökkivän vähääkään, niin peruuta varaus heti.
4. Luota intuitioosi (oikeastaan kaikissa asioissa) ja jos sinulle tulee hiemankin huono fiilis, niin älä uskottele itsellesi muuta, vaan peräänny ja lujaa!
5. DJ:n tapaaminen ennen juhlia olisi plussaa. Itse en kehdannut edes ehdottaa moista hänestä saamani ennakkokäsityksen perusteella.
6. DJ:n valitseminen juhliin on todella tärkeä asia! Kyse ei ole vain musiikin soittamisesta, vaan hän on avainhenkilö tunnelman luomisessa ja jättää lähtemättömät muistot juhlien loppumetreiltä, joten oikean henkilön löytämiseen kannattaa todellakin panostaa.

Eli tämän kohdalla ei todellakaan jatkoon. Suosittelen sijoittamaan vaivalla kerryttämänne hääsäästöt aivan jonnekin muualle. <3

11 kommenttia:

  1. Ei hyvää päivää mitä toimintaa! Todella epäammattimaista ja todella ikävää, että osui teidän kohdalle :( helppo ymmärtää, että haluaa uskoa ihmisistä hyvää ja laittaa omat epäluulot syrjään, olisin varmasti samoin toiminut. Hyvä kuitenkin että kirjoitit varoittavan esimerkin, toivottavasti kenellekään muulle ei käy samoin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi aika parantaa haavat ja nyt tässä vaiheessa häiden jälkeen päällimmäiseksi on kuitenkin jäänyt ne kaikki ihanat muistot. :) Veikkaan kuitenkin, että minua jää ikuisesti harmittamaan se, etten kuunnellut hälytyskellojani, jolloin myös juhlat olisivat saattaneet olla täydelliset aivan sinne loppumetreille asti.

      Ehkä me siis joskus vielä nauretaan tälle episodille makeasti! Kuulemma myös vieraille oli ihan viihdyttävää seurailla sen DJ:n säätämistä. :D

      Poista
  2. Mä ymmärrän TÄYSIN tuon, että enemmän työtähän se tuottaa yritykselle itselleen, jos he eivät tee luvattuja asioita. Esim ota yhteyttä, vastaa viesteihin yms. Kun sitten asiakas joutuu kyselemään ja selvittämään yms. Eli ei se ole todellakaan asiakkaan syy, jos se heitä "työllistää" enemmän. Pfff... Ymmärrän täysin turhautumisesi, itse en varmaan olisi ollut yhtä kärsivällinen, ja olisin käynyt vaihtamassa oman kannettavan ja spotify- listan tilalle :D :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kertoo varmasti omaa tarinaansa sekin, että yhteistyö kaikkien muiden tahojen kanssa sujui kuin tanssi juurikin tuon hyvän yhteydenpidon takia... :D

      Suurin syy, miksi haluttiin ammattilainen paikalle oli juhlatilan heikko äänentoisto. Jos siellä oli ollut poppivehkeet kunnossa, olisimme varmasti virittäneet oman Spotifylistan ja bilettäneet sen tahtiin. :/

      Poista
  3. Voi kauhea! Miten tuo ohjelmatoimistokin voi toimia tässä tilanteessa noin huonosti... Todella harmillista :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on asiakaspalautteen käsitteleminenkin aivan oma taitolajinsa... ;)

      Poista
  4. Siis aivan uskomatonta toimintaa!!! Kaiken huippu on tuo sinun syyttely hankalaksi, kun laitoit reklamaatiota.

    Minun ystäväni häissä oli myös ongelmia DJ:n kanssa: hänelle oli nimenomaan sanottu tuosta, että "ei mitään suomiräppiä tyyliin jarevillegallesanniannaabreuteflonbrothers, eikä VARSINKAAN biisiä "pienissä häissä". Ei mielellään myöskään ysärimusaa". No mitä DJ soitti? No just kuvatunlaista musiikkia, tulipa se pienissä häissä -biisikin. Kaiken huippu oli, kun morsian meni itse toivomaan jotain kappaletta, ja DJ tiuskaisi, että "tässä on kuule mulla muitakin biisejä jonossa". >:(

    Mikä noita DJ:itä oikein vaivaa?! Ei varmastikaan kaikki ole näin surkeita, mutta silti... Olen kuullut häiden ammattilaisista eniten valituista juuri DJ:stä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin jälkikäteen olen itsekin kuullut yllättävän paljon huonoja kokemuksia eri DJ:sta, että mikähän heidän ongelmansa tosiaan on?! Ilmeisesti tarjontaa on runsaasti ja laatu vaihtelee sitten laidasta laitaan. :D Olen tässä saanut vähän sellaisen mielikuvan, että jos kotoa vain löytyisi mankka ja pari musiikkilevyä, niin myös minä voisin alkaa markkinoida itseäni ammattitaitoisena tiskijukkana ja laskuttaa juhlakansaa keikoista...

      Tulipa tuosta kommentistasi vielä mieleen, että itselleni jäi sellainen mielikuva, että ainakin tuolla meidän DJ:lla oli juurikin kasattuna yksi ainoa pitkä soittolista "kuumimpaa hittimusaa", joka uppoaa takuuvarmasti 90 %:iin jurrisesta bilekansasta ja kun kerrankin pyydettiin täysin jotain muuta, niin oltiinkin sitten ihan sormi suussa. Se siitä ammattitaidosta sitten. Jos joskus itselle tulee uudestaan tarve DJ:lle, niin turvaudun varmasti pelkästään puskaradioon ja hyvien tuttujen suositteluihin...

      Kiitos vertaistuestasi! <3

      Poista
  5. Huh, todella uskomatonta toimintaa! Hyvää dj:tä on todella hankala kyllä löytää. Mielestäni on hyvä, että kirjoitat kokemuksestasi tänne. Saavatpa opetuksen paneutua asiakkaaseen jatkossa.

    Meillä dj soitti ehkä vähän liiankin innokkaasti vieraiden toivomaa (juntti) musaa, vaikka olimme toivoneet hieman erilaista musaa. Mutta onneksi ne meidänkin toive biisit soitettiin ja jäi hyvä fiilis. Tosin päivä oli sen verran lämmin, että vieraat viihtyivät enemmän ulkoterassilla (sikaribaari oli menestys), kuin tanssilattialla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huomasin myös saman, että lämmin sää houkutteli ihmisiä paljon ulos vilvoittelemaan, mikä varmasti karsi porukkaa tanssilattialta. Pääasia, että kaikki kuitenkin viihtyivät loppuun asti. :)

      En tosiaan tällä kirjoituksellani tahdo olla ilkeä tai provosoida, vaan kertoa rehellisesti omat kokemukseni ja fiilikset keikasta, eli sitä saa mitä tilaa. :)

      Poista
  6. Huh, todella uskomatonta toimintaa! Hyvää dj:tä on todella hankala kyllä löytää. Mielestäni on hyvä, että kirjoitat kokemuksestasi tänne. Saavatpa opetuksen paneutua asiakkaaseen jatkossa.

    Meillä dj soitti ehkä vähän liiankin innokkaasti vieraiden toivomaa (juntti) musaa, vaikka olimme toivoneet hieman erilaista musaa. Mutta onneksi ne meidänkin toive biisit soitettiin ja jäi hyvä fiilis. Tosin päivä oli sen verran lämmin, että vieraat viihtyivät enemmän ulkoterassilla (sikaribaari oli menestys), kuin tanssilattialla.

    VastaaPoista